ارزان ترین ماشینهای بازار ایران کدامند؟

با افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی، بسیاری از مقاضیان بازار خودرو بهدنبال خرید ارزانترین ماشین در ایران هستند. از همین رو، در این مطلب فهرستی از ارزانترین ماشین دست دوم در ایران و همچنین ارزانترین خودروهای صفر در ایران را تهیه کردهایم.
به گزارش تیترکوتاه؛ امروزه اکثر خانوادههای ایرانی یک خودرو دارند و حتی برخی از آنها، دو یا سه خودروی شخصی دارند که با یکی نیازهای درون شهری و با دیگری سفرهای آفرودی و بین جادهای خود را انجام میدهند. داشتن ماشین در دنیای امروزی تبدیل به یکی از ملزومات شده و نبود آن میتواند خصوصا در شهرهای کلان، افراد را با معضلات زیادی مواجه کند.
صنعت خودروی کشورمان طی سالیان اخیر، نسبت به قبل متنوعتر شده و همین یک مورد میتواند باعث شود خودروهای مختلفی با سطوح قیمتی متفاوت در بازار وجود داشته باشند. متاسفانه ارزانترین ماشین در ایران ، پراید سایپا است؛ ولی اگر بخواهیم به غیر این محصول، ماشینهای دیگری را معرفی کنیم، باید به چندین خودروی مختلف از ایران خودرو و سایپا اشاره کنیم.
نوسان قیمت خودرو مشتریان را هر روز نسبت به خرید مردد میکند و اغلب اوقات خریداران و فروشندگان از خود میپرسند آیا هماکنون بهترین فرصت خرید یا فروش است یا خیر؟ اگر جزء آن دسته افرادی هستید که بودجه کمی برای خودرو دارید و نمیتوانید سمت خرید محصولات چینی و خارجی دیگر بروید، مطلب پیش رو به کارتان خواهد آمد چرا که قرار است ارزانترین خودروها در ایران را معرفی کنیم.
ارزانترین ماشین در ایران
خودروهای ارزان قیمت گر چه جاذبه خرید بالایی برای مشتریان دارند، ولی نباید از آنها انتظار کیفیت و دوام داشت. اصولا خودروهای ارزان امکانات حداقلی دارند و ایمنی و قوای فنی آنها در پایینترین سطح ممکن قرار دارد. خبر خوب این است که ایران خودرو و سایپا کمی ولخرجی کرده و ماشینهای جدیدشان را با قیمتهای اقتصادی و آپشنهای نسبتا مطلوب عرضه کردهاند.
شوربختانه مشتری ایرانی شانس خوبی ندارد، زیرا تا همین چند سال پیش خودروهای چینی با امکانات و ایمنی مناسب و قیمت مقرونبهصرفه عرضه میشدند. مشکل اینجاست که نرخ ارز به ناگاه جهش یافت و گرانی روی قطعات و ابزارها و سپس قیمت نهایی اثر گذاشت. با این حال اگر کمی بیشتر هزینه کنید، میتوانید یکی دو نمونه ارزان قیمت چینی هم پیدا کنید. در ادامه به معرفی ارزانترین ماشین در ایران میپردازیم.
پژو ۲۰۶
ایران خودرو با داشتن تنوع بیشتر، رتبه اول را در فهرست ارزانترین ماشین در ایران دارد. نخستین محصولی که به معرفی آن میپردازیم، پژو ۲۰۶ است که چندین سال از تولید و عرضه آن در بازار کشورمان میگذرد. طراحی و امکانات این خودرو گر چه قدیمی است، ولی گزینه خوبی برای خرید است.
پژو ۲۰۶ تیپهای گوناگونی دارد ولی تیپ ۲ و ۵ آن محبوبیت بسیار بیشتری در بازار دارند و تمرکز ما نیز روی معرفی آنها است. بین این دو تیپ خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معمولیتر به حساب میآید و از حداقل آپشنهای رفاهی برخوردار است. این در حالی است که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مجهز به امکانات رفاهی و پیشرانهای قدرتمند است که از جمله آنها میتوان به ۲ کیسه هوا، سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن، شیشههای بالابر برقی عقب و جلو و آینههای جانبی برقی اشاره کرد.
متاسفانه متریال مورد استفاده در کابین این خودروی هاچ بک بی کیفیت بوده و مهمترین نقطه ضعف آن همین یک مورد است. متاسفانه از آنجایی که با همین سطح از امکانات، پژو ۲۰۶ خودروی محبوب و پرفروشی محسوب میشود، دیگر نیازی برای ارتقای آن از سوی شرکت سازنده احساس نمیشود. به هر حال با قیمت ۵۶۹ میلیون تومانی برای تیپ ۲ این خودرو و ۶۵۰ میلیونی برای تیپ ۵ عملا نمیتوان گفت ارزان هستند؛ ولی چاره چیست؟
پژو ۲۰۶ صندوقدار
۲۰۶ صندوقدار هم یکی از ارزانترین خودروها در ایران به شمار میرود. اگر علاقهای به خودروهای اسپرت و هاچ بک مثل پژو ۲۰۶ ندارند، میتوانید نسخه سدان آن را خریداری کنید که گزینه جذابی در بازار به حساب میآید. طراحی این خودرو مطلوب است و امکانات و کیفیت ساخت خوبی دارد. از جمله امکانات رفاهی این سدان میتوان به ۲ کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ مه شکن عقب و جلو و چراغ بدرقه، حسگر پارک عقب و آینههای جانبی برقی اشاره کرد.
فرمان پذیری خوب و ترمزهای مطمئن هم از دیگر مشخصات قابل توجه ۲۰۶ اس دی هستند. متاسفانه سر و صدای زیادی از ماشین شنیده میشود و عایقبندی ضعیف آن است. قیمت این ماشین در حال حاضر به ۶۱۰ میلیون تومان و بیشتر میرسد.
پژو ۲۰۷
ایران خودرو با اعمال تغییراتی روی پژو ۲۰۶، خودروهای مختلفی با اسامی متفاوت روانه بازار کرده که یکی از آنها پژو ۲۰۷ است. این خودروی هاچ بک از جذابهای بازار به خصوص برای جوانان به حساب میآید. طبیعتا کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در این ماشین نسبت به نسخه قبلیاش بهتر است و مشخصات جذابتری نیز خواهد داشت.
از جمله مشخصات جذاب پژو ۲۰۷ میتوان به پیشرانه قوی، شتاب مطلوب، مصرف سوخت بهینه اشاره کرد. همچنین امکانات رفاهی آن شامل کروز کنترل سفارشی، دوربین عقب، سیستم ناوبری، سنسور عقب، ترمز کمکی و آینههای جانبی برقی میشوند. از جمله معایب این هاچ بک تازه وارد میتوان به گرانی قطعات و ضعف در سیستم پایداری اشاره کرد. قیمت پژو ۲۰۷ در حال حاضر نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان است.
سمند
قطع به یقین یکی از بهترین سدانهای بازار کشورمان که از جمله ارزانترین خودروها در ایران نیز شناخته میشود، سمند است. این سدان پرفروش نسبت به سایر محصولات حاضر در ایران ارزانتر است و میتوان به عنوان گزینهای جذاب روی آن حساب ویژه باز کرد. شاید طراحی ظاهری آن توی ذوق بزند، ولی طراحان سعی کردهاند توی کابین احساس خوبی به راننده و سرنشینان بدهند.
از جمله نقاط قوت سمند میتوان به تریم چوب و چرم، ظاهر مدرن و کیفیت ساخت بالا و بدنه محکم اشاره کرد. پیشرانه قدرتمند EF7 هم نیازی به تعریف ندارد.
سنسور عقب، سیستم تهویه مطبوع و آینههای جانبی برقی از جمله امکانات این خودرو هستند. متاسفانه یکی از معایب بزرگ سمند، مصرف سوخت بالای آن است و ایران خودرو نیز تلاش نکرده مشکلات و کمبودهای آن را برطرف کند. قیمت سمند در بازار امروز ۶۰۰ تا ۶۴۰ میلیون تومان است.
دنا
دنا دومین محصول ملی است که ایران خودرو تولید کرده و خوشبختانه کیفیت و دوام خوبی دارد. علاوه بر این به نسبت سایر محصولات خارجی و چینی بازار، قیمت ارزانی هم دارد که باعث جذب مشتریان میشود. این خودرو به دلیل ارزش خرید بالا، در لیست ارزانترین ماشین دست دوم در ایران نیز قرار میگیرد. کابین دنا مثل سمند است و همان امتیاز را میتواند بگیرد. از طرف دیگر، ترمزهای به کار رفته در دنا قدرتمند و دقیق هستند و از سمند هم کیفیت بهتری دارند.
نکته قابل توجه دیگر، مصرف سوخت بهینه این سدان است که برای مشتری ایرانی نقطه قوت محسوب میشود. دنا نسخه پلاس هم دارد که امکانات بسیار بیشتری دارد. متاسفانه نسخه پلاس نزدیک به ۳۰۰ میلیون گرانتر است که عامل منفی برای خرید آن محسوب میشود. قیمت دنا معمولی در حال حاضر ۶۱۰ میلیون تومان است.
رانا
خودروی دیگری که در لیست ارزانترین ماشین در ایران جا دارد، رانا است که توسط ایران خودرو تولید میشود. متاسفانه در قیاس با دو خودروی سمند و دنا از نظر طراحی ظاهری، رانا حرفی برای گفتن ندارد و نازیبا به حساب میآید. مزیت سدان رانا قطعات یدکی فراوان آن و ترمزهای مطلوبی است که دارد. همچنین قوای محرکه قدرتمند میتواند جاذبه خرید برای مشتریان باشد.
شوربختانه کیفیت ساخت و دوام این خودروی ارزان قیمت خوب نیست و عایقبندی ضعیفی که دارد باعث میشود سر و صدا به راحتی وارد کابین شود. مجموع این نقاط ضعف باعث شده تا رانا ارزش خرید بالایی نداشته باشد. قیمت رانا هم اکنون در بازار آزاد ۵۶۰ میلیون تومان است.
تیبا
پس از ایران خودرو، سایپا دومین تولیدکننده و خودروساز بزرگ کشور محسوب میشود که انحصار صنعت خودرو نیز دست همین دو شرکت است. خودروهای سایپا قیمتهای ارزانتری نسبت به محصولات ایران خودرو دارند. تیبا یکی از آنهاست که یک مدل از پراید بالاتر است. پراید بیکیفیتترین خودروی بازار است؛ چرا که نه پیشرانه قدرتمندی دارد و نه امکاناتی برای آن در نظر گرفته شده است.
بنابراین، تیبا بهعنوان جایگزین پراید، ارزانترین ماشین در ایران محسوب میشود. تیبا هاچ بک و سدان تفاوتهای چندانی با هم ندارند و هزینههای نگهداری هر دوی آنها پایین است و قطعات یدکیشان به وفور یافت میشود. ایمنی تیبا در قیاس با پراید بهتر ارزیابی شده است. قیمت تیبا در حال حاضر ۳۱۵ میلیون تومان برای مدل ۱۴۰۱ است.
ساینا
از ساینا به عنوان فیس لیفت تیبا یاد میشود و کارشناسان معتقدند سایپا با افزودن چند آپشن بیشتر و ایجاد تغییراتی اندک، گویا خودروی تازهای تولید کرده است! به هر حال سطح ایمنی ساینا بهتر از تیبا بوده و امکانات بیشتری هم برایش در نظر گرفته شده است. از جمله این امکانات میتوان به سنسور عقب، آینه جانبی برقی، شیشه بالابر برقی و تهویه اتومات اشاره کرد.
کیفیت ساخت ساینا مطابق انتظار پایین است و از نظر قوای فنی هم حرفی برای گفتن ندارد؛ چرا که پیشرانه آن قادر است تنها ۸۷ اسب بخار قدرت تولید کند. با این حال ساینا یکی دیگر از ارزانترین خودروها در ایران است. قیمت این سدان در بازار فعلی ۳۶۲ میلیون تومان خواهد بود. این خودرو همچنین در لیست ارزانترین خودرو صفر در ایران نیز قرار میگیرد.
کوییک
کوییک هم باید در لیست ارزانترین خودرو صفر در ایران معرفی شود. این خودروی ارزان قیمت در دو مدل دندهای و اتومات روانه بازار شده که به غیر از گیربکس، تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته نسخه اتومات کمی آپشنهای رفاهی بیشتری دارد که چندان مهم به حساب نمیآید.
کوییک اتومات پلاس گران ترین و مجهزترین مدل است که امکاناتی نظیر فرمان برقی، کروز کنترل، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، سیستم ترمز و پایداری نسبتاً کامل، ورود بدون کلید و استارت دکمهای دارد. قیمت کوییک به طور متوسط ۳۷۳ میلیون تومان است.
جمعبندی
فهرست ارزانترین ماشین دست دوم در ایران و ارزانترین خودرو صفر در ایران را معرفی کردیم. قیمت این خودروها نسبت به امکاناتشان همچنان بالاست؛ اما با توجه به وضعیت فعلی بازار، همین مدلها با مشخصات فنی و امکانات ضعیف، جزء ارزانترین خودروها در ایران به حساب میآیند. تا قبل از افزایش ناگهانی نرخ ارز، قیمت همین خودروها ارزانتر بود و خانوادههای ایرانی میتوانستند صاحب ماشین شوند.
در بازار امروز کمتر کسی سراغ خودروی صفر کیلومتر میرود و طیف وسیعی از مشتریان در بازار خودروهای کارکرده دنبال خرید گزینه موردنظرشان هستند.
منبع: تیترکوتاه