پایگاه خبری و تحلیل بازار

Bazaar News Agency

پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۴
- ۹:۵۷ ب٫ظ
cropped-image-11.png
جهانصنعت - معدن - تجارت
موضوعات داغ

ماجرای باتری چالش‌برانگیز تسلا / ایلان ماسک این بار چه کرده است؟

ایلان ماسک موسس شرکت تسلا اخیرا با چالش‌هایی در رابطه با باتری تولیدی این شرکت رو به رو شده است. ایلان ماسک اما می‌گوید این شرکت فراتر از یک خودروسازی است.
ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی و ظرفیت بالای ذخیره باتری‌ها امروزه بحثی چالشی برای تسلا شده است. این شرکت علی رغم پیشرفت‌های بسیار در زمینه انرژی برقی اخیرا با مشکلاتی رو به رو شده است. اما مشکل از کجا نشات می‌گیرد؟
به گزارش بلومبرگ، این شرکت امسال در تلاش است تا راه حل‌هایی را برای خانه و شبکه ارائه دهد. ایلان ماسک مدتهاست که اصرار دارد شرکت تسلا چیزی بیش از خودروسازی است. اکنون این چشم‌انداز، که برای سال‌ها به چالش‌های تولید خودرو تبدیل شده، در کانون توجه قرار گرفته است.
تسلا به دنبال مقایسه با اکوسیستم سخت‌افزاری شرکت اپل برای خانوارها است که تمایل دارد افرادی را که قبلاً خرید کرده‌اند به خرید بیشتر سوق دهد. بسیاری از مشتریان در حال حاضر سه‌گانه محصولات کلیدی تسلا را دارند که شامل، یک خودروی برقی در خیابان، پنل‌های خورشیدی یا سقف خورشیدی تسلا در خودرو و یک باتری خانگی به نام Powerwall است که در پارکینگ نصب شده است. پل لزکانو، تحلیلگر BloombergNEF در بخش سرویس تحقیقاتی اولیه بلومبرگ LP در مورد انتقال انرژی می‌گوید: «مفهوم اصلی تسلا این است که خانه را تا حد امکان در زمینه انرژی، مستقل و متکی به خود کند».
مزایای این پروژه تسلا چیست؟
خودروهای برقی مدت‌هاست که دروازه ورود به انرژی خورشیدی بوده‌اند، چرا که شارژ کردن خودرو به معنای افزایش قبض‌های برق خانگی است و به مرور زمان انرژی خورشیدی می‌تواند به جبران این هزینه‌ها کمک کند.
در ماه اکتبر ایلان ماسک تخمین زد که یک خانه دو خودرویی که هر دو خودروی گازسوز خود را با خودروهای برقی تعویض کند، نیاز برق خود را دو برابر خواهد کرد. تسلا قویاً مشتریانی را که ده‌ها هزار دلار برای تجهیزات خورشیدی این شرکت می‌پردازند تشویق می‌کند تا Powerwall را نیز خریداری کنند.
طبق این گزارش این شرکت تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از آنها را در سراسر جهان نصب کرده است. امسال پروژه‌های کلان تسلا نیز آماده به دست آوردن جایگاه هستند. ظرفیت باتری‌ها برای انرژی‌های تجدیدپذیر یک گزینه جذاب برای شرکت‌های برقی محسوب می‌شود که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای زغال‌سنگ و گاز طبیعی تحت فشار هستند. در منطقه خلیج سانفرانسیسکو شرکت PG&E  و تسلا سیستم ذخیره انرژی باتری ۱۸۲/۵ مگاواتی Elkhorn را که در ایستگاه فرعی این شرکت در نزدیکی خلیج مونتری قرار دارد، ساخته‌اند. هنگامی که در اواخر سال جاری آنلاین شود، یکی از بزرگترین سیستم‌های متعلق به این شرکت روی زمین خواهد بود که می‌تواند حدود ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ خانه را برای چندین ساعت تامین کند.
باتری تولیدی تسلا چه مشخصاتی دارد؟
باتری در مقیاس کاربردی تسلا یک سیستم مقیاسی به نام Megapack است که طبق وب‌سایت این شرکت، قیمت آن از حدود ۱/۴ میلیون دلار برای باتری ۰/۸ مگاواتی به اندازه یک کانتینر حمل و نقل شروع می‌شود.
تیم ماسک در حال ساخت یک کارخانه برای شروع تولید انبوه Megapack در Lathrop در دره مرکزی کالیفرنیا است.
چالش‌های زیادی در این مسیر منتظر تسلا هستند. کمبود سلول‌های باتری و بازار کار فشرده برای برق‌کاران واجد شرایط بارها جاه‌طلبی آنها را در صنعت انرژی به تاخیر انداخته است. این شرکت با رقابت شدیدی از سوی شرکت‌های بزرگ صنعتی و همچنین نصب‌کننده‌های تاسیسات خورشیدی و باتری روی پشت‌بام همچون Sunrun Inc مواجه است.
پیشروهای بخش انرژی به ندرت برای مدت طولانی در این بخش باقی می‌مانند که می‌تواند تاخیر را تشدید کند. سقف خورشیدی در بین مشتریان محبوب است اما نصب آن گران و دشوار است. در جریان محاکمه خرید SolarCity در تابستان گذشته، آنتونیو گراسیاس، سرمایه‌گذار اولیه تسلا و عضو سابق هیئت‌مدیره، به دادگاهی در Delaware شهادت داد که این شرکت از طرح اولیه برای بازسازی روش تولید انرژی در جهان منحرف نشده است.
او گفت: «نظر من این بود که تسلا قرار است جنرال الکتریک قرن بیست و یکم شود و از آن زمان در این مسیر بوده‌ایم./ تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن