عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اظهار اخیر وزیر صمت گفته بر اساس شرایط حاکم بر خودروسازان کشور و زیانهای انباشته وارده بر این صنعت، کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو دور از واقعیت بوده و توان کاهش قیمت برای خودروسازان داخلی وجود ندارد.
محمد باقری می گوید بدون توجه به ارزانی یا گرانی خودرو، مشخصا با توجه به شرایط فعلی جامعه، مصرفکنندگان رضایتی از قیمت کنونی خودرو ندارند. میبایست از هر گونه اظهارنظر در این خصوص که بیاعتمادی مردم به دولت و وزرا را موجب میشود، پرهیز کرد. کاهش قیمت ابتدا باید در واقعیت و در عمل اتفاق بیفتد و سپس بر وقوع آن صحه گذاشت.
بنابراین به نظر میرسد برای کاهش قیمت خودرو در بازار دولت باید فکری به حال دلالان و سوداگرانی کند که نبض بازار را در دست گرفته اند و مصرف کننده توانی برای خرید خودرو ندارد و به ناچار باید در قرعه کشیهایی شرکت کند که در هر دوره میانگین بین ۲ تا ۵ میلیون نفر ثبت نام میکنند، اما فقط تعداد اندکی شانس برنده شدن در قرعه کشی را مییابند.
در این رابطه حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید: قیمت خودرو یکی از داغترین بحثهای جامعه است، زیرا بر نظام اقتصادی و قیمت سایر کالاها اثرگذار بوده و یکی از کالاهای موردنیاز مردم در شرایط کنونی است یعنی به هر میزان که بتوان بازار خودرو را ساماندهی کرد، به همان میزان به جو روانی حاکم بر اقتصاد کمک خواهد شد.
فیروزی میگوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به عنوان متولی تولید اشراف کاملی بر بازار خودرو داشته باشد و برای زمانهایی مانند ماههای پایانی سال که تقاضا در بازار خودرو افزایش مییابد، تنظیمگریهای لازم را انجام دهد.
بر اساس این گزارش و اظهار نظر کارشناسان صنعت خودرو باید گفت با توجه به ساختار سیاسی، اقتصادی، مالکیتی و مدیریتی حاکم بر صنعت خودروی کشور، انتظار کاهش قیمت خودرو دور از واقعیت است. هر چند برخی فعالان بازار خودرو میگویند خودرو میتواند ارزان شود، اما این مهم با اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو و رقابتی کردن خودروسازیها به گونهای که به حذف انحصار از این صنعت بیانجامد و یا از طریق واگذاری به شرکتهای رقابتپذیر امکانپذیر است./ باشگاه خبرنگاران