پایگاه خبری و تحلیل بازار

Bazaar News Agency

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳
- ۱۰:۱۵ ب٫ظ
cropped-image-11.png
ایرانبازار خودروصنعت - معدن - تجارت

عملیات ناکام در بازار خودرو /ایران‌ خودرو پیشتاز شد، سایپا عقب ماند!

در حالی خودروسازان تا پایان نیمه اول سال 1401 تولید حدود 477 هزار دستگاهی را به سرانجام رساندند که براساس تکلیف وزارت صمت آنها باید در دربازه زمانی یاد شده 700 هزار دستگاه خودرو تولید می کردند.

تولید خودرو در نیمه اول سال جاری به حدود ۴۷۷ هزار دستگاه رسید.
آمارهای تولید سه خودروساز بزرگ در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد خودروسازان در پایان نیمه اول سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از ۱۱ درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند.

ایران خودرو پیشتاز شد

آن طور که آمارها نشان می دهد در میان سه خودروساز بزرگ کشور ایران خودرویی ها با تولید حدود ۲۵۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود به تنهایی نزدیک به ۵۴ درصد از تولید کل را نهایی کرده است.

بعد از آبی های جاده مخصوص سایپایی ها با تولید ۱۵۸ هزار دستگاه در رتبه دوم جدول تولید قرار دارند. این خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص توانست حول و حوش ۳۳ درصد را از تولید خود را به خود اختصاص دهد.
باقی مانده تولید کل نیز توسط پارس خودرویی ها انجام شد. سومین خودروساز بزرگ کشور ۱۳ درصد از تولید حدود ۴۷۷ هزار دستگاهی را تا پایان نیمه اول سال جاری را به خود اختصاص داده است. پارس خودرویی ها دربازه زمانی یاد شده بیش از ۶۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه از محصولات خود را تولید کردند.

در میان سه خودروساز بزرگ کشور ایران خودرویی ها توانستند تولید خود را تا پایا شهریورماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۵ درصد رشد دهند. این خودروساز تا پایان آخرین ماه از فصل تابستان سال گذشته نزدیک به ۲۰۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرد.

کاهش تولید محصولات خودروسازی سایپا 

در شرایطی که پارس خودرو به عنوان شرکت زیر مجموعه سایپا توانسته تولید خود را در بازه زمانی یاد شده در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷ درصد رشد دهد اما سایپایی ها با کاهش تولید مواجه بودند. نارنجی های جاده مخصوص سال گذشته بیش از ۱۶۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو تولید کردند اما امسال تا پایان نیمه اول سال جاری تولید نزدیک به ۱۵۸ هزار دستگاه خودرو را نهایی کردند. بنابراین شاهد افت تولیدی حدود ۴ درصدی هستیم.
در حالی خودروسازان تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۱ تولید حدود ۴۷۷ هزار دستگاهی را به سرانجام رساندند که براساس تکلیف وزارت صمت آنها باید در دربازه زمانی یاد شده  ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کردند. (تکلیف کل وزارت صمت برای سال جاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه بوده است) با توجه به آمارهای ارائه شده خودروسازان تا پایان نیمه اول سال حدود ۳۲ درصد از برنامه ارائه شده صمت عقب هستند.
خودروسازان عقب ماندگی را جبران می کنند؟

به دیگر سخن شرکت های خودروساز حدود ۲۲۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو کمتر تولید کردند. چنانچه خودروسازان بخواهند این عقب ماندگی را در نیمه دوم سال جبران کنند در مجموع باید حدود ۹۲۳ هزار دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کنند. بنابراین این شرکت ها به طور میانگین نیاز به تولید ماهانه ۱۵۴ هزار دستگاه خودرو دارند.
تیراژ تولیدی که بعید به نظر می رسد در نیمه دوم سال جاری محقق شود. دلیل این ناامیدی را باید در کارنامه به جای مانده آنجا جستجو کرد که سه خودروساز بزرگ کشور در نیمه اول سال به طور میانگین حدود ۷۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کردند. با توجه به آمارهای ارائه شده می توان گفت تکلیف صمت برای سال جاری محقق نخواهد شد و عملیات خودرویی صمت همانند سه سال گذشته ناکام خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن