بررسی صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور حکایت از افت ۳ درصدی تولید محصولات سواری در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۹ در کارنامه خود ثبت کردند.
بررسی صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده حکایت از تولید حدود ۸۴۲ هزار و ۲۰۰ دستگاهی خودروی سواری در سال گذشته دارد.
مقایسه تولید خودرو سواری در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰
مقایسه تیراژ تولید خودروی سواری در ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ از افت تولید حدود ۳ درصدی خبر می دهد. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو سال ۹۹ در مجموع حدود ۸۶۸ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند.
بنابراین سه خودروساز بزرگ کشور به لحاظ عددی حول و حوش ۲۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه کمتر از محصولات سواری حاضر در سبد محصولاتی خود را تولید کردند.
سهم ۳ خودروساز داخلی از تولید خودرو
اما سهم هر یک از سه خودروساز بزگ کشور از تیراژ کل خودروی سواری در سال ۱۴۰۰ چه میزان بود؟ ایران خودرویی ها در سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۴۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه از انواع محصولات سواری حاضر در سبد محصولاتی خود را در خطوط تولید تکمیل کردند. تولید این تعداد خودروی سواری گویای این نکته است که ایران خودرویی ها به تنهایی حدود ۵۴ درصد از کل تیراژ تولید سواری ها را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده اند.
با توجه به تیراژ تولید ایران خودرو این خودروساز توانسته نشان پرتیراژترین خودروساز را در سال گذشته به سینه بزند. بعد از ایران خودرو، سایپایی ها با تولید حدود ۲۸۱ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودروی سواری جایگاه دوم را به خود اختصاص داده اند. سهم سایپایی ها از تولید کل سواری ها حدود ۳۳ درصد برآرود می شود. پارس خودرویی ها نیز طبق معمول در جایگاه سوم تیراژ تولید قرار گرفتند این خودروساز سال ۱۴۰۰ با تولید نزدیک به ۱۰۹ هزار و ۸۴۰ دستگاه خودروی سواری به کار خود پایان داد.
ایران خودرو اول شد، سایپا دوم
اما ایران خودرو و سایپا به رغم این که در سال ۱۴۰۰ توانستند جایگاه های اول و دوم تیراژ تولید سواری را تصاحب کنند اما به نسبت تولید سال ۹۹ با افت تولید روبرو شدند. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در سال ۹۹ تولید حدود ۴۷۵ هزار و ۵۵۰ دستگاه خودروی سواری را نهایی کرد. بنابراین ایران خودرویی ها در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال پیش از آن افتی حول و حوش ۵ درصد را در کارنامه خود ثبت کرد. غول نارنجی جاده مخصوص نیز سال ۹۹ توانست تولید حدود ۲۸۹ هزار و ۵۰۰ دستگاهی را به خود ببیند. بنابراین دومین خودروساز بزرگ کشور نیز در سال گذشته به نسبت سال ۹۹ افتی در حدود ۳ را تجربه کرد.
پارس خودرو در مسیر رشد تولید
اما بر خلاف ایران خودرو و سایپا، پارس خودرو توانست در جاده رشد تولید حرکت کند. پارس خودرویی ها در سال ۹۹ در مجموع حول و حوش ۱۰۳ هزار دستگاه انواع خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. بنابراین این خودروساز در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال پیش از آن رشد تولیدی حدود ۶.۵ درصدی را به خود دیده است.
منبع: اقتصادنیوز