پایگاه خبری و تحلیل بازار

Bazaar News Agency

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳
- ۲:۰۲ ب٫ظ
cropped-image-11.png
ایرانبازار خودرو

۳ سیگنال مهم به بازار خودرو/ ضربه‌گیری برای بازار

واردات خودروی کارکرده سرانجام بعد از چند بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، در مجمع تشخیص به تصویب رسید و دولت دیگر هیچ مانع قانونی برای واردات خودروهای دست دوم ندارد.

علاوه بر آزادسازی رسمی واردات خودروهای کارکرده ، تغییر تعرفه گمرکی و ترخیص ۴۰۰۰ خودروی خارجی از گمرک دو پیام مهم دیگر در زمینه واردات خودرو بودند که در هفته‌های اخیر به بازار مخابره شدند.

پیام آزادسازی واردات خودروهای کارکرده به بازار

سه اتفاقی که به آن اشاره شد، چه پیامی برای بازار خودرو دارند؟

اول از همه به تغییر تعرفه‌ها بپردازیم. از روزی که تعرفه‌ها افزایش پیدا کرد، بعضی رسانه‌ها و کارشناسان با تاکید بر اینکه تعرفه واردات خودرو ۱۷۵ درصد شده بار دیگر صحبت از مافیای خودرو به میان آوردند. اما اتفاقاً به نظر می‌رسد که این بار مافیایی در کار نیست.

چراکه در مصوبه جدید دولت به واردات خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی اشاره شده و این تعرفه ۱۷۵ درصد به خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی‌سی مربوط می‌شود. نتیجه آنکه به این شکل دولت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که حدود ۱۰ ساله ممنوع بود را آزاد کرد.

حاالا معنای این اتفاق چیست؟

مثلاً خودروی لندکروز را در نظر بگیریم. در حال حاضر مدل ۲۰۲۳ این خودرو در امارات به پول ایران سه میلیارد و ۳۵۲ میلیون خرید و فروش می‌شود. پس اگر این خودرو با تعرفه ۱۷۵ درصد هم وارد شود، در ایران حدود ۹ میلیارد تومان قیمت می‌خورد.

این در حالی است که مدل‌های ۲۰۱۳ این محصول با کف قیمت ۱۰ میلیارد معامله می‌شوند و معدود مدل‌های ۲۰۲۲ هم بالای ۴۰ میلیارد تومان قیمت خورده‌اند. پس این تعرفه‌های جدید می‌تواند خبر خوبی برای بازار خودروهای لاکچری باشد.

گرچه در خودروهای کلاس اقتصادی تعرفه‌ها افزایشی بود و دولت کف ۱۱ درصد را برای آن‌ها در نظر گرفت، اما این هم نشان می‌دهد دولت سعی دارد، موضوع واردات خودرو را به محل جدیدی برای درآمدزایی خود تبدیل کند و برای کسب این درآمد هم که شده سرعت واردات رو بالا ببرد. در نتیجه نهایی شدن ورود این خودروها هم می‌تواند خبر خوبی برای بازار خودروهای خارجی اقتصادی باشد.

ضربه‌گیری برای بازار

واردات خودروهای کارکرده هم سرانجام این هفته در مجلس نهایی شد و ورود این محصولات هم می‌تواند بخشی از تقاضای بازار رو پاسخ دهد و ضربه‌گیری برای افزایش قیمت‌ها باشد.

دولت سه هفته پیش نیز ۴۰۰۰ خودروی وارداتی را از گمرک ترخیص کرد تا عزم جدی خود را برای عرضه محصولات خارجی به بازار نشان دهد. اما در کنار تمام این سیگنال‌های مثبت، باید این موضوع را هم در نظر داشت که واردات خودرو از ابتدای سال گذشته آزاد شده و تا الان که ۱۶ ماه گذشته تقریباً هیچ محصول خارجی سر از بازار درنیاورده است.

در نتیجه سه تا اتفاقی که به اون اشاره شد در صورتی می‌توانند سیگنال مثبتی برای بازار باشند که واقعاً اتفاقی رخ دهد و مصرف‌کننده این خودروها را به صورت عینی در بازار مشاهده کند. در غیر این صورت دیگر دوره خبردرمانی گذشته و اگر واردات خودرو به مرحله اجرا نرسد، باید منتظر توقف روند نزولی خودروهای داخلی و بازگشت موج جدید افزایش قیمت‌ها به بازار باشیم.

 

منبع: اقتصاد۱۰۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن