تولید کامیون و کامیونت و کشنده، چرم و روغن ساخته شده نباتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰، با ۷۰.۳، ۳۹.۵ و ۲۹.۶ درصد افزایش، بیشترین افزایش تولید را داشتهاند و بیشترین کاهش تولید مربوط به الیاف اکریلیک بوده است.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان میدهد که در ۱۱ ماهه سال قبل از ۲۸ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۶ کالا بین ۱.۹ تا ۷۰.۳ درصد افزایش یافته است. در این مدت تولید یک کالا بیش از ۵۰ درصد، چهار کالا بیش از ۲۰ (تا ۵۰ درصد)، سه کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و هشت کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۱۲ کالا نیز کاهش یافته است.
بر اساس این آمار در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ تولید کامیون، کامیونت و کشنده بیشترین افزایش را داشته و با ۷۰.۳ درصد افزایش به ۱۰ هزار و ۵۶ دستگاه رسیده است. در این میان دو کالای دیگری که بیشترین افزایش تولید را داشتند شامل چرم با ۳۹.۵ و روغن ساخته شده نباتی با ۲۹.۶ درصد افزایش است.
تولید روغن نباتی در در ۱۱ ماهه سال قبل به بیش از یک میلیون و ۸۴۴ هزار تن رسیده است. بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانه های تولیدی در سال قبل باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام میکردند.
وضعیت تولید لوازم خانگی
بر اساس این آمار تولید انواع لوازم خانگی با افزایش ۹.۵ درصدی به بیش از چهار میلیون و ۵۳۳ هزار دستگاه رسیده است.
از بین انواع لوازم خانگی تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر با ۲۱.۴ و ۷.۳ درصد افزایش به ترتیب به بیش از یک میلیون و ۳۲۶ هزار و دو میلیون و ۴۴ هزار دستگاه رسیده است. تولید این دو محصول در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون و ۹۲ هزار و یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه بود. تولید انواع تلویزیون هم در این مدت ۱.۹ درصد افزایش یافته و به حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه رسیده است.
در این میان تولید کولر آبی و الکتروموتور با کاهش ۰.۱ و ۱۷.۹ درصدی مواجه بوده و تولید آنها در ۱۱ ماهه سال قبل معادل بیش از یک میلیون و ۵۴ هزار و هفت میلیون و ۸۵۳ هزار دستگاه بوده است.
اما با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال قبل، در بازار شاهد کاهش قیمت نبودیم و حتی اواخر بهمن قیمت برخی از انواع لوازم خانگی ۸ تا ۱۲ درصد افزایش یافت که البته وزارت صمت تولیدکنندگان را ملزم به بازگرداندن این قیمتها کرد. البته در همان زمان سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت عنوان کرد.
گفتنی است که سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده بود، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.
از جمله مهمترین کالاهای دیگری که تولید آنها افزایش داشته نیز میتوان به اتوبوس و مینی بوس و ون، کمباین، انواع کاغذ، تراکتور، پتروشیمی، روغن موتور به ترتیب با ۲۸.۴، ۵.۶، ۵، ۲.۱، ۱.۹ و ۲.۴ درصد افزایش اشاره کرد.
تولید ۱۲ کالا کاهش یافت
از بین ۲۸ کالای منتخب صنعتی تولید ۱۲ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۷۵.۹ درصد، سموم دفع آفات نباتی با ۲۸.۲ و الکتروموتور با ۱۷.۹ درصد کاهش بوده است. کمترین کاهش تولید نیز مربوط به کولر آبی با ۰.۱ درصد بوده است.
وانت، انواع سواری، لاستیک خودرو، پودر شوینده و انواع کفش نیز دیگر کالاهایی است که تولیدشان در این مدت کاهش یافته است.
منبع: اقتصادآنلاین