موجودی سنگ آهن بنادر چین به ۱۵۸.۹ میلیون تن کاهش یافت

طی دوره ۱۸ تا ۲۴ فوریه، کل موجودی سنگ آهن وارداتی در ۴۵ بندر چین که تحت بررسی Mysteel قرار گرفت به ۱۵۸.۹ میلیون تن کاهش یافت و پس از سه هفته روند افزایشی، حدود ۱.۵ میلیون تن عقب نشینی کرد که این افت موجودی عمدتاً به دلیل کاهش ورودیهای جدید و افزایش روزانه نرخ تخلیه در بسیاری از بنادر بوده است.
ردیابی محمولههای Mysteel نشان می دهد طی دوره ۱۴ تا ۲۰ فوریه، سنگ آهن جدید رسیده به ۴۵ بندر چین برای سومین هفته با ۱ میلیون تن یا ۴.۷ درصد کاهش هفتگی به ۲۰.۷ میلیون تن رسید که پایینترین میزان از نوامبر سال گذشته است.
به گفته منابع بازار، از سوی دیگر، متوسط نرخ تخلیه روزانه از این ۴۵ بندر طی دوره ۱۸ تا ۲۴ فوریه به ۲.۹ میلیون تن در روز افزایش یافت و برای سومین هفته متوالی با ۳۸۴،۲۴۴ تن در روز یا ۱۵ درصد افزایش هفتگی همراه شد چراکه کارخانههای فولاد از جمله در تانگشان واقع در هبی در شمال چین، پس از کاهش محدودیتهای تولید با پایان بازیهای المپیک زمستانی (در داخل و اطراف پکن) در ۲۰ فوریه، خرید سنگآهن وارداتی خود را نسبتاً افزایش دادند.
بر اساس محصول، موجودی گندله و کنسانتره طی دوره ۱۸ تا ۲۴ فوریه افزایش داشتند که اولی ۵۸،۸۰۰ تن یا ۱.۳ درصد افزایش هفتگی داشت و به بالاترین سطح از ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ رسید و دومی برای چهارمین هفته متوالی با افزایش ۱۶۹،۳۰۰ تنی یا ۱.۵ درصدی هفتگی به ۱۱.۴ میلیون تن رسید. برعکس، محموله های لامپ به پایین ترین سطح از سپتامبر سال قبل رسید و با ۲۳۷ هزار تن یا ۱.۱ درصد کاهش هفتگی به ۲۰.۵ میلیون تن رسید.
از نظر مبدأ، موجودی سنگ آهن استرالیا در ۴۵ بندر چین با ۹۲۲ هزار تن یا ۱.۲ درصد کاهش هفتگی به ۷۵.۸ میلیون تن رسید در حالی که سه هفته رشد را تجربه کرده بود و سنگآهن برزیل برای سومین هفته متوالی با ۱۲۱،۴۰۰ تن کاهش هفتگی به ۵۳.۴ میلیون تن رسید.
بر اساس مالکیت، تناژ در اختیار تجار چینی رشد سه هفته قبل را حفظ کرد که با ۴۱۲،۷۰۰ تن رشد هفتگی به ۹۲.۳ میلیون تن رسید که ۵۸.۱ درصد از کل را تشکیل می دهد یا ۰.۳ درصد افزایش هفتگی داشته است.