مقصر اصلی رکود در بازار خودرو مشخص شد!
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره وضعیت کسب و کار این صنف گفت: در سال ۱۴۰۲ فقط یک ماه اول سال بازار خرید و فروش خودرو داغ بود، ولی از اردیبهشت به بعد این بازار در رکود به سر میبرد و میزان معاملات خودرو در حد صفر است.
وی در دلایل رکود حاکم بر بازار تصریح کرد: این رکود دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها به آزاد شدن واردات خودرو مربوط میشود. مثبت شدن مذاکرات و آزاد شدن واردات خودروهای نو و کارکرده به رکود موجود در بازار دامن زده است. خریداران خودرو منتظر هستند که آیا واردات به کشور انجام میشود یا نه. به همین دلیل کسی فعلا برای خرید یا تعویض خودروی خود به نمایشگاههای خودرو مراجعه نمیکند.
موتمنی درباره جزییات واردات خودرو توضیح داد: وزارت صمت و وزارت بازرگانی تا کنون جزییات آیین نامه واردات خودرو را منتشر نکردهاند. هنوز اطلاعات کامل و درستی درباره اینکه چه شرکت هایی مجاز به واردات هستند، یا اینکه آیا افراد حقیقی هم مجاز به واردات خودرو هستند یا خیر؟ اینکه از چه کشورهایی خودرو وارد میشود، در دست نیست. تاکنون فقط قانونگذاران برای تنظیم بازار خودرو داخل کشور قانون آزادسازی واردات را تصویب کردهاند. انجام کار و مشخص کردن جزییات به دولت و وزارت صمت مربوط میشود. فعلا بازار خودرو کشور منتظر انتشار آیین نامه واردات است.
کاهش درآمد نمایشگاهداران با حذف سهمیه خودرو
موتمنی سپس به بیان مشکلات صنف خود پرداخت و گفت: با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. یکی از این مشکلات مالیات است. با توجه به اینکه نمایشگاههای خودرو سهمیه خودرو ندارند از سال ۹۶ که واردات خودرو ممنوع شده، نزدیک به ۵۰ درصد درآمد ما کاهش یافته است. از سال ۹۷ که تولیدات خودرو در داخل کم شده سرمایهگذاران خودرو بعد از تحویل گرفتن خودرو خودشان اقدام به فروش میکنند.
وی افزود: قبل از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، خودرو به سرمایه تبدیل نشده بود. اتومبیلهای نو و کارکرده توسط سرمایهگذار وارد کشور میشد و مردم برای خرید به نمایشگاهها مراجعه میکردند.خرید و فروش انجام میشد و بازار رونق داشت. ولی نزدیک به سه سال است که بازار خودرو از رمق افتاده و معامله زیادی صورت نمیگیرد.
محاسبه ۸.۲ درصد مالیات ارزش افزوده برای هر خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در پایان تاکید کرد: متاسفانه درحالحاضر خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده است. مثلا یک خودرو ۵۰۰ میلیون تومانی با ۲ یا ۳ میلیون تومان سود به مصرفکننده عرضه میشود؛ ولی سازمان مالیات کشور برای هر خودرو ۸.۲ درصد و مالیات ارزش افزوده محاسبه میشود
منبع: اقتصاد۱۰۰