پایگاه خبری و تحلیل بازار

Bazaar News Agency

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳
- ۴:۲۹ ق٫ظ
cropped-image-11.png
ایرانصنعت - معدن - تجارت

لاستیک دوباره گران می‌شود؟

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر بروز مشکل در روند تولید و توزیع لاستیک در بازار منتشر شد. اگرچه رئیس انجمن صنعت تایر ایران کاهش تولید در این صنعت را تأیید کرده است.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر بروز مشکل در روند تولید و توزیع لاستیک در بازار منتشر شد. اگرچه رئیس انجمن صنعت تایر ایران کاهش تولید در این صنعت را تأیید کرده است، اما به‌خاطر انتظارات تورمی و مشکلاتی که در حوزه قیمت‌گذاری ایجاد شده، برخی انبارک‌هایی ایجاد و تایر را دپو کرده‌اند تا از این محل سودی عایدشان شود که با این کار به افزایش تقاضا در این بخش دامن زده‌اند.

اواخر تیرماه امسال محمدحسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت عنوان کرد که به ‌علت عدم‌تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه، کارخانه‌های تولیدکننده تایر تنها با ۱۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند. در همین زمینه، محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک هم اعلام کرده که لاستیک‌های سایز ۱۳تا ۲۱با کمبود مواجه شده است.

کاهش تولید تایر

رئیس انجمن صنعت تایر ایران در مورد وضعیت تولید تایر در کشور گفت: تولید تایر در ۲‌ ماه گذشته کاهش پیدا کرده و ظرفیت تولید برخی از تایرسازان کم شده است.

جمال میرزایی ادامه داد: از عید امسال برخی از خطوط تولید خوابیده است؛ هرچند تولیدکنندگان درحال حاضر سعی می‌کنند که به نیاز بازار پاسخ دهند، اما پیش‌بینی می‌کنیم درصورت حل نشدن مشکلات کاهش تولید ادامه‌دار باشد.

وی گفت: از بهمن سال گذشته ارز به‌صورت قطره‌چکانی به ما تزریق شده و مشکلات ارزی ما به‌شدت افزایش یافته است. با اینکه ما خرید ارز هم انجام می‌دهیم، اما سوئیفت‌ها بموقع نمی‌آید و بعضا تحت کنترل ما هم نیست و این وضعیت باعث شده است برخی تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه به مشکل برخورد کنند و با کاهش تولید روبه‌رو شوند.

تقاضا بیش از مصرف شد

میرزایی در مورد نیاز بازار تایر کشور گفت: نیاز به تایرهای پرمصرف خودروهای سواری حدود ۲۲تا ۲۳میلیون حلقه در سال است که تولیدکنندگان داخلی نزدیک به ۲۰میلیون حلقه مخصوصا در رینگ‌های پرمصرف مثل ۱۳، ۱۴و ۱۵ظرفیت تولید دارند.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه در حال حاضر تولید تایر در کشور بیش از نیاز داخل است، گفت: امروز به‌دلیل التهاباتی که در بازار وجود دارد تقاضا بیشتر از مصرف و تا حدودی غیرمنطقی است؛ درواقع به‌خاطر انتظارات تورمی و مشکلاتی که در حوزه قیمت‌گذاری ایجاد شده برخی، انبارک‌هایی ایجاد و تایر را دپو کرده‌اند تا از این محل سودی عایدشان شود و این باعث شده است تقاضا بیشتر از میزان مصرف شود.

میرزایی افزود: در یک‌سری تایرهای SUV واردات انجام می‌شود و بخشی هم توسط تولیدکنندگان داخل تولید می‌شود ولی در حوزه وسایل حمل‌ونقل باری و اتوبوسی حدود ۷۰درصد واردات برای تامین نیاز کشور انجام و ۳۰درصد هم توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

تایر گران می‌شود؟

رئیس انجمن صنعت تایر ایران در پاسخ به اینکه آیا ممکن است قیمت تایر افزایش پیدا کند؟ گفت: در برخی از سایزها مخصوصا رینگ‌های ۱۳، ۱۴و ۱۵نرخ‌گذاری انجام شده که چندان با هزینه‌هایی که امروز ما با آن روبه‌رو هستیم همخوانی ندارد و برخی تولیدات ما زیان‌ده هستند؛ برای همین ما درخواست افزایش قیمت را داده‌ایم و منتظر هستیم که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مدارک را بررسی کند و به درخواست ما رسیدگی و اعمال نظر کند؛ بنابراین اگر هیأت حمایت از صنایع به جمع‌بندی برسد احتمالا در صنعت تایر یک افزایش نرخی را داشته باشیم؛ البته این افزایش، زیاد نخواهد بود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ما برای افزایش قیمت درخواست داده‌ایم، اما منتظر این قیمت‌گذاری نیستیم و همه تولیدکنندگان در حال عرضه تایر به نرخی که برایشان مشخص شده، هستند و ذخیره‌ای در انبارهایمان نداریم بلکه هر آنچه تولید می‌کنیم عرضه می‌کنیم و نرخمان هم همان نرخی است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشخص کرده است.

توان تأمین کل نیاز بازار را داریم

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با تأکید بر اینکه مشکل بزرگ امروز در صنعت تایر بحث تامین و تخصیص ارز است، گفت: ما حدود ۱۲۰هزار تن در سال واردات تایر داریم. اگر صنعت تایر کشور تقویت شود این قابلیت در این بخش وجود دارد که در این بخش کاملا خودکفا شویم و همه نیازهای کشور در داخل تامین شود؛ ضمن اینکه می‌توانیم نیم نگاهی هم به صادرات داشته و در این زمینه به جای ارزبری، ارزآوری داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر به ازای هر یک کیلو تایری که در صنعت تایر تولید می‌شود کمتر از یک دلار (حدود ۰.۸دلار) ارزبری اتفاق می‌افتد، ولی در بحث واردات بالای ۳دلار و در برخی سایزها تا ۵دلار هم هزینه واردات می‌شود؛ برای همین رسیدگی به مشکلات بخش تولید به صرفه است چرا که هم اشتغال زیادی ایجاد می‌کند و هم ارز کمتری از کشور خارج می‌شود؛ ضمن اینکه ۷۰درصد مواد اولیه مصرفی صنعت تایر داخلی است که در آن بخش هم اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

 

منبع: صدای بورس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن