فروش اقساطی به بازار خودرو بازگشت
بازار خودرو از اواسط فرودین ۱۴۰۲ در رکودی عمیق فرو رفته است و گویا این رکود به این زودیها از این بازار رخت بر نخواهد بست. در نتیجه این رکود برخی از شرکتهای مونتاژکار که محصولات نیمهاقتصادی تولید میکنند، تصمیم گرفتند تا با استفاده از ارائه روشهایی نظیر فروش اقساطی محصولات خود را در تعداد هرچه بیشتر به فروش برسانند.
کرمان موتور پیشتاز در فروش اقساطی
شنبه هفته گذشته بود که شرکت کرمان موتور به شکل رسمی فروش تمام محصولات خود به جز کیامسی T8 را برای تمام مردم و بدون هیچ محدودیتی آغاز کرد، اما دلیل این اقدام کرمان موتور را باید در اتفاقاتی که در سامانه یکپارچه و بازار آزاد رخ داد بررسی کرد.
پس از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت و از سوی دیگر کاهش مداوم و روزانه قیمت خودروهای مونتاژی در بازار آزاد، تعداد زیادی از متقاضیان دور دوم سامانه یکپارچه که عمدتاً برای کسب سود و نه مصرف شخصی در این سامانه نامنویسی کرده بودند از ثبتنام و خرید خودرو منصرف شدند.
روند کاهشی بازار و افزایش قیمت درب کارخانه محصولات مونتاژی در مقطعی به حدی زیاد شد که حتی اگر کارخانه در روز ثبتنام هم محصول را به مشتری تحویل میداد باز هم برای مشتری به صرفه نبود. در چنین شرایطی کرمان موتور که یکی از بیشترین انصرافیهای سامانه یکپارچه را به خود اختصاص داده بود، تصمیم گرفت تا محصولات خود را به شکل اقساطی به بازار عرضه کند تا از زیان دپوی خودروهای بدون مشتری خود را نجات دهد.
محصولات پرطرفدار، خارج از فهرست فروش اقساطی
با وجود تغییر کفه عرضه و تقاضا در بازار خودرو هنوز هم خودروهای پرطرفدار متقاضیان پر و پا قرص خود را دارند. خودروهایی مثل پژو ۲۰۷، پژو پارس، دنا پلاس و در نهایت کیامسی T8 کرمان موتور هنوز هم مشتریان زیادی در بازار آزاد و درب کارخانه دارند. این استقبال مردم مانع از ورود این خودروها به فهرست خودروهایی با فروش اقساطی میشود.
برای مثال کرمان موتور در آخرین طرح فروش اقساطی خود که شنبه هفته گذشته آغاز شد، تمام محصولات خود را به جز کیامسی T8 با سه روش پرداخت مشخص به بازار عرضه کرد. علت این فروش اقساطی فروش خودروهایی بود که در پارکینگها دپو شده بودند.
علت اینکه چرا T8 در لیست فروش اقساطی کرمان موتور قرار نداشت را باید در بین طرفدارن مسیرهای آفرود جستوجو کرد. پس از ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی به بازار ایران به نوعی راه ورود پیکاپهای قدرتمند به بازار ایران بسته شد و خلا این کلاس خودرو در بازار کشور ملموس بود.
کرمان موتور اولین شرکت مونتاژکاری بود که یک پیکاپ از شرکت جک را برای تولید به روش SKD وارد بازار ایران کرد. این شرکت با این اقدام و انتخاب محصولی نسبتاً زیبا توانست آن دسته از طرفداران خودروهای آفرودی را که وسع خرید خودروهایی مثل تویوتا هایلوکس یا لندکروزر را نداشتند به خود جذب کند.
خلع بازار ایران در خودروهای کلاس پیکاپ به قدری زیاد است که مردم با وجود تمام ضعفهای این خودرو سه سال است که جایگزین مناسبی را در این بازه قیمتی برای خرید پیدا نکردهاند.
آیا فروش اقساطی ادامه خواهد داشت؟
با توجه به اینکه پنج ماه است که رکود بر بازار خودرو حکمفرما شده است، میتوان گفت که بازار خودرو حالت سرمایهای خود را از دست داده است یا حداقل این حالت سرمایهای کاهش پیدا کرده است. در چنین شرایطی بیشتر خریداران خودرو عمدتاً مصرفکنندگان واقعی این محصول هستند، چراکه میدانند با خرید خودرو سود چندانی عایدشان نمیشود و حتی ممکن است مقداری از ارزش پول خود را به دلیل استهلاک خودرو از دست بدهند.
زمانی که عرضه و تقاضا در هر بازاری به تعادل نزدیک شوند، آنگاه نبرد رقابت برای فروش محصول بین تمام شرکتها آغاز میشود، بازار خودور نیز از این موضوع مستثنی نیست و میتوان انتظار داشت که در صورت بقای بازار در این شرایط، شرکتهای دیگر نیز به زودی به فروش اقساطی محصولات خود روی بیاورند.
منبع: تجارت نیوز