عرضهاولیه خوب عامل بازگشت اعتماد
تحلیل احسان مرادی، مدیرعامل تامین سرمایه کاردان را در ارتباط با اهمیت عرضه های اولیه برای بازگشت بورس به مدار صعود در این یادداشت بخوانید.

به طور مشخص عرضه اولیه به صورت سنتی در کشور به این صورت جا افتاده است که میتوانند برای بازار سرمایه رونق داشته باشند، به ویژه سهامداران خرد نیز علاقهمند هستند چون یک بازده ۱۵-۱۰ درصدی بعد از عرضه فراهم میشود.
در دنیا نیز به همین صورت است و زمانی که ipo های عمده شکل میگیرد، شرکتها پس از آن به واسطه اینکه شناخته شده نیستند و برای نخستین بار وارد بازار سرمایه میشوند معمولا یک بازه کوتاهمدت نصیب سهامداران خود میکنند و به نظر میرسد اگر عرضهاولیه جذاب باشد و توسط شرکتی که پتانسیل خوبی دارد، انجام شده باشد، میتواند بازدهی خوبی از لحاظ سود نقدی و توزیع سود در سنوات آتی داشته باشد. اگر یک برنامه تبلیغاتی خوب در این زمینه صورت بگیرد، به مرور میتواند سهامداران خردی که حضورشان را در یکی دو سال گذشته در بازار سرمایه از دست دادهایم، بازگرداند. در کل این اقدام، اقدام قابل قبولی است اما شرایط لازم باید وجود داشته باشد.
شرایط فعلی بازار سرمایه برای همگان روشن است و عمدتا به دلیل اینکه سهامداران خرد در چندین سال گذشته بیانگیزه شدهاند و چندین بار وارد شدند و به دنبال آن ضرر کردند و پس از آن بیانگیزه شدند، دوباره زمان خواهد برد تا این دست از سهامداران مجدد جذب و وارد بازار سرمایه شوند و با گذشت زمان تنها راه همین است که عرضهها جذاب شوند و سودآوری خوبی در بلندمدت داشته باشند تا سهامداران دوباره وارد بازار شوند و اقدام به خرید کنند و اعتمادها به بازار جلب شود. به نوعی باید آینده برای سهامداران پیشبینیپذیر شود و هر روزه با یک اتفاق و دستورالعمل و نوسان جدیدی مواجه نشوند و بازار اگر برای سهامداران پیشبینیپذیر شود، میتواند به مرور سهامداران را جذب کند.