صنعت بیمه
در جهان امروز که رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری جایگاه بینالمللی آن را رقم میزند، کشورها برای آنکه بتوانند در عرصه بینالمللی حرفی برای گفتن داشته باشند در صدد بر میآیند تا شاخصهای توسعه یافتگی خود را بهبود بخشند و از این طریق در چرخه بهبود وضع اقتصادی و بالطبع افزایش نقش موثر خود موجب تقویت اقتصاد و ایفاء نقش تأثیرگذاری در صحنه جهانی شوند.
صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخصهای توسعه یافتگی از سویی به عنوان یکی از عمدهترین نهادهای اقتصادی مطرح بوده و از دیگرسوی فعالیت دیگر نهادها را پشتیبانی میکند. (صنعت بیمه باگرد آوری حق بیمههای دریافتی در توسعه اقتصادی دارای نقش است و از طرف دیگر با ایجاد امنیت و اطمینان برای فعالیتهای خدماتی، تولیدی و… در جامعه روند سازندگی، پیشرفت و ترقی را تسهیل میکند).
بیمه یکی از ابزارهای مهم مدیریتی است که می تواند موجب تداوم گردش چرخ های اقتصاد شده و ضریب موفقیت را بالا ببرد. بدیهی است رونق اقتصادی همواره رفاه اجتماعی را به دنبال داشته و موجب افزایش پس انداز و سطح امید به زندگی در بین افراد جامعه می شود. البته این امر نیازمند حمایت دولت در فرهنگ سازی، تمرکز زدایی و ایجاد فضای رقابتی سالم برای شرکتهای بیمه گر و ترغیب بخش های دولتی و خصوصی برای استفاده از بیمه به عنوان یک عامل حمایتی و اساسی در گردش مالی و سرمایه گذاری اقتصاد کشور است.
چالشهای صنعت بیمه:
١. مشکلات مربوط به شناسایی بازار و طراحی محصولات منطبق با نیازهای مشتری به دلیل فقدان یک بانک اطلاعاتی جامع
٢. عدم تطابق ساختار شرکتهای بازرگانی با ساختار سنتی و نامناسب شرکتهای بیمه
٣. فقدان زمینه لازم و بستر مناسب جهت توسعه بیمه های زندگی
۴. نبود نیروهای متخصص جهت ارزیابی مناسب ریسک
۵. وجود برخی قوانین مانع زای فعالیت
۶. عدم امکان استفاده بهینه از ظرفیت کامل صنعت بیمه و عدم تعیین نیاز واقعی کشور به بیمه اتکایی خارجی
٧. نبود همکاری و هماهنگی لازم بین دانشگاه و سایر مراکز علمی با شرکت های بیمه (موجب وابستگی صنعت بیمه کشور به منابع اطلاعات خارجی شده است)
٨. عدم تطبیق اساسنامه شرکت های بیمه با قانون تجارت
راهکارها و پیشنهادها:
١. طراحی ساختار سازمانی مناسب برای شرکتهای بیمه
٢. آزادسازی تدریجی و مطالعه شده از قید و بند تعیین نرخ حق بیمه به صورت تعرفه ای(بسترسازی مناسب جهت ایجاد رقابت سالم)
٣. ایجاد بانک های اطلاعاتی متمرکز مبتنی بر بازار، ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
۴. تعامل هر چه بیشتر بین صنعت بیمه و موسسه های علمی و پژوهشی
۵. ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمینه بیمه های زندگی
۶. حذف و اصلاح قوانین و مقررات مغایر با فعالیت بنگاههای اقتصادی
٧. طراحی و توسعه انواع بیمه های خرد (جهت حمایت از اقشار کم درآمد جامعه)
در همین راستا در سال های اخیر، صنعت بیمه طرح های متنوعی را به جامعه معرفی نموده که با اقبال عمومی مواجه شده است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
١. فروش پوشش های بیمه ای به روش الکترونیکی
٢. تعمیق خدمات بیمه ای به کلیه روستاهای کشور از طریق همکاری با شرکت پست بانک
٣. اجرای طرح پرداخت سیار خسارت اتومبیل با هدف سرویس دهی سریع در محل تصادف
۴. طرح بیمه مسافران ورودی به کشور به منظور تقویت صنعت گردشگری
۵. تهیه طرح بیمه حوادث ناشی از گاز شهری که هم اکنون جهت تصویب به بیمه مرکزی ایران و کمیسیون ذیربط در مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.