پایگاه خبری و تحلیل بازار

Bazaar News Agency

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳
- ۶:۲۱ ب٫ظ
cropped-image-11.png
ایرانبازار خودروصنعت - معدن - تجارت
موضوعات داغ

رانت یک هزار و ۵۷۷ میلیارد تومانی فروش فوری ایران خودرو

با وجود وعده‌های مسئولان، قرعه کشی خودرویی همچنان ادامه دارد. ایران خودرو هفته گذشته اولین فروش فوری سال جدید را با عرضه ۵ محصول برگزار کرد. نگاهی به قیمت مصوب و بازار خودروهای عرضه شده حاکی از اختلاف قیمت های تعجب آوری است. به عنوان نمونه اختلاف قیمت کارخانه و بازار پژو ۲۰۷ به بیش از ۲۲۱ میلیون تومان رسید. در مجموع این مرحله از فروش فوری ایران خودرو با بیش از یک هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان رانت همراه بوده است.

سال گذشته بود که فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم وعده حذف قرعه کشی خودرو را در سال ۱۴۰۱ داده بود. اما بعدها صحبت‌های خود رو تعدیل کرد و خبر از حذف تدریجی قرعه کشی داد. سال جدید نیز با برنامه های فروش خودروسازان آغاز شد و در اولین مرحله از فروش فوری، ایران خودرو ۵ محصول خود را عرضه کرد. پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف قرمز (MC)، پارس ELX، پارس بنزینی، پژو ۲۰۶ تیپ سه و راناپلاس سقف شیشه‌ای خودروهای عرضه شده در این مرحله بودند.

ایران خودرو در مجموع ۱۱ هزار و ۷۵۰ دستگاه خودرو برای این مرحله در نظر گرفته بود که پژو پارس معمولی با ۷۵۰۰ دستگاه، بیش‌ترین و پژو ۲۰۶ تیپ سه با ۲۵۰ دستگاه، کم‌ترین ظرفیت را داشتند. در نقطه مقابل پژو پارس ELX با حدود دو میلیون و ۲۱۵ هزار متقاضی، بیش‌ترین و رانا پلاس سقف شیشه‌ای با حدود ۳۳۹ هزار متقاضی، کم‌ترین تقاضا را ثبت کردند. 
یکی از نکات برجسته این مرحله از فروش فوری ایران خودرو به اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودروهای عرضه شده باز می‌گردد. رکورد اختلاف قیمت در این مرحله مربوط به خودروی پژو ۲۰۷ سقف قرمز بود؛ این خودرو در حالی با قیمت مصوب حدود ۳۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عرضه شده بود که قیمت تقریبی این خودرو در بازار ۵۴۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. به بیان دیگر، اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار این خودرو به بیش از ۲۲۱ میلیون تومان می‌رسد. پژو پارس ELX خودروی دیگری است که با بیش از ۱۷۶ میلیون تومان، بیش‌ترین اختلاف قیمت را پس از ۲۰۶ سقف شیشه‌ای در این مرحله داشته است. این خودرو در حالی با قیمت حدودی ۲۱۱ میلیون تومان عرضه شده بود که قیمت آن در بازار آزاد به ۳۸۸ میلیون تومان هم می رسد. 
بر اساس تعداد خودروهای عرضه در این مرحله و همچنین اختلاف قیمت حدودی میان بازار و کارخانه، در مجموع بیش از یک هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان رانت میان برندگان این مرحله از لاتاری خودرویی تقسیم شده است./ اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن