دلالان از بازار کدام خودروها رانده شدند؟
خرید خودرو از بورس کالا چند ده میلیون تومان به نفع مصرفکننده است و به دلیل آنکه امکان خرید همه افراد از بورس وجود دارد، طبیعتا میزان مراجعه و تماس به فروشندگان خودرو در این پلتفرمها کم میشود.
این روزها با سرعت گرفتن عرضه خودروهای پرتیراژ و عمومی تر در بورس کالا، یک زنگ خطر بزرگ برای دلالان خودرو که ماهها است بدون قاعده اقدام به قیمتسازی در فضای مجازی میکنند به صدا درآمده است. چراکه خرید خودرو از بورس کالا چند ده میلیون تومان به نفع مصرفکننده است و به دلیل آنکه امکان خرید همه افراد از بورس وجود دارد، طبیعتا میزان مراجعه و تماس به فروشندگان خودرو در این پلتفرمها کم میشود.
تا همین چند ماه پیش، مصرفکنندگان واقعی برای خرید خودرو دو راه بیشتر نداشتند، یا به فضای مجازی و قیمتهای بدون قاعده مراجعه میکردند یا اینکه منتظر اعلام وزارت صمت برای دور جدید قرعه کشی میمانند تا شاید پس از کلی نذر و نیاز و دهها بار ثبت نام، این بار پیامک برنده شدن برای آنها ارسال شود. اما این اوضاع نابسامان توام با شانس و اقبال، چند ماهی است که در مسیر اصلاح قرار گرفته تا هم شرایط تاسف بار خودروسازان در پی قیمتگذاری دستوری بهبود یابد و هم امکان دسترسی بهتر مصرفکنندگان واقعی آن هم با قیمتهای پایین تر از بازار مهیا شود.
سازوکار بورس کالا، همان روشی است که از سال ۱۳۸۲ با تجربه معامله انواع و اقسام کالاهای فولادی و در ادامه محصولات فلزی، پتروشیمی، فرآوردههای نفتی، سیمان و دهها کالا و محصول دیگر، این بار از خودرو میزبانی میکند تا این صنعت نیز از قیمتگذاری دستوری رها شود و عرضه و تقاضا قیمت انواع خودرو را کشف کند.
در این بین، واردات خودرو نیز طبق اعلام متولیان در مراحل نهایی قرار دارد تا شرایط برای مصرفکنندگان بازهم بهتر شود که البته با توجه به وعدههای قبلی باید در انتظار تحقق واقعی این موضوع ماند. حمایت از مصرفکنندگان از مسیر بازار سرمایه از نخستین عرضه خودرو در بورس کالا چند ماه میگذرد و آمار معاملات و قیمتهای نهایی خودرو در بورس نشان میدهد که این رویه به سود مصرفکنندگان واقعی بوده و آنها یکی پس از دیگری در حال اخذ کد معاملاتی و خرید از بورس هستند.
برای پی بردن به ارزشمندی اقدام دولت برای حذف قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو میتوان سری به آمارهای رسمی بورس کالا زد؛ جایی که خودروهای پرتیراژ ۲۰۷ دندهای و اتوماتیک و تارا دندهای و اتوماتیک براساس مدل و رنگ این خودروها بین ۲۸ تا ۱۸۷ میلیون تومان ارزان تر از بازار آزاد بهدست مصرفکننده میرسد و این کاهش قیمتها نه براساس قیمتهای دستوری بلکه براساس عرضه و تقاضای واقعی بازار رقم خورده است.
وقتی قیمت یک خودرو در بورس کالا برای مثال ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از بازار آزاد تمام میشود یک معنا بیشتر ندارد و آن، غیرمنطقی بودن قیمتها در بازار آزاد است.
به گزارش تسنیم,مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو نیز به تازگی اعلام کرد که پس از عرضه هایما اس ۷ در بورس کالا، قیمت این محصول در بازار آزاد ۶۰ میلیون تومان کاهش یافت و این به معنای پایان روزهای خوش دلالان بازار خودرو است. همچنین به گفته خطیبی پس از ۲۰۷ و تارا، برنامه پذیرش و عرضه سه محصول دنا، سورن و رانا در بورس کالا دنبال میشود.
در همین زمینه، کارشناسان بارها اعلام کردهاند که برای رسیدن به هدف اصلی در بازار خودرو یعنی تعادل قیمتها و حمایت از مصرفکنندگان باید عرضهها در بورس افزایش یافته و خودروسازان با اعلام برنامه شفاف به طور مستمر اقدام به عرضه کنند که بدون شک با این فرآیند، دیگر خبری از قیمت سازیهای کاذب در بازار آزاد نیز نخواهیم بود.
در این میان مصرفکنندگان خودرو باید بدانند که در بورس، خبری از قرعه کشی و شانس نیست بلکه همه خریداران در آگاهی کامل نسبت به خرید اقدام میکنند. به عبارت ساده تر خریداران با مقایسه قیمت کارخانه و قیمت قبلی معامله بورس کالا و بودجه خود، میتوانند برای خرید از بورس برنامهریزی کنند.
خرید از بورس چقدر ارزان تر از بازار تمام میشود؟ آمار معاملات بورس و مقایسه قیمتهای روز بازار آزاد نشان میدهد خریداران پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشهای نقره ای، مشکی و سفید در بورس کالا به ترتیب ۱۱۰، ۷۵ و ۹۱میلیون تومان ارزان تر از بازار آزاد موفق به خرید شدهاند. همچنین خریداران تارا اتوماتیک نقره ای، مشکی و سبز کله غازی به ترتیب ۱۰۵، ۹۵ و ۱۸۵ میلیون تومان ارزان تر از بازار خرید کردهاند و خریداران تارا دستی سبز کله غازی، مشکی و نقرهای نیز ۱۸۷، ۶۴ و ۴۳ میلیون تومان خرید ارزان تر از بازار را تجربه کردند.
همچنین در عرضه نخست پژو ۲۰۷ دستی، خریداران با احتساب همه هزینهها و خواب پول، خودروی ۴۴۰ میلیون تومانی بازار را ۲۸ میلیون تومان ارزان تر و ۴۱۲ میلیون تومان خریداری کردند.