پایگاه خبری و تحلیل بازار

Bazaar News Agency

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳
- ۴:۲۳ ق٫ظ
cropped-image-11.png
ایرانبازار خودروصنعت - معدن - تجارت

خبر مهم از تغییر شیوه ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو | فروش ۱۵ خودرو بدون قرعه‌کشی + اسامی خودروها

سیدرضا فاطمی امین درباره ماجرای نامه منتشرشده از بین معاونان وزارت صمت مبنی بر تعلیق قرعه کشی خودرو، اظهار کرد: هفته‌های گذشته با حمله‌‌های نرم‌افزاری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت فولاد، این نگرانی ایجاد شد که حمله مشابهی برای قرعه کشی خودرو انجام شود. بنابراین مقرر شد شرکت اجرا کننده قرعه کشی قبل از دور جدید ثبت نام خودرو، مجوزهای امنیتی نرم افزاری لازم را دریافت کند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف واردات چهار کالایی که رفع ممنوعیت واردات آن‌ها در دست بررسی بود، گفت: معیارهایی که مشخص می‌کند کدام کالاها باید ممنوعیت واردات داشته باشد در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت مشخص شده و بر مبنای این معیارها کالاهایی که ممنوعیت آن‌ها رفع می‌شود، هم به زودی نهایی و اعلام خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است، گفت: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این امر اتفاق خواهد افتاد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، تصریح کرد: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم شود. امسال هم تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد.
وی با بیان اینکه محور دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین‌نامه آن طراحی شده و به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد، گفت: برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با واردات پاسخ داده شود. در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و غیره است. اما مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، البته باید قواعدی وجود داشته باشد تا کار به‌صورت درست و اصولی انجام شود؛ در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.
فاطمی امین با بیان اینکه چهار قیمت برای انواع خودروها وجود دارد که یکی از آنها قیمت تمام شده خودروساز است، اظهار کرد: در برخی خودروها، قیمتی که تولیدکننده عرضه می کند پایین تر از قیمت تمام شده است؛ بر اساس خودروساز با زیان مواجه است و این مساله برای اکثر خودروهایی که تیراژ بالایی دارند وجود دارد. امسال با تعریف پنج مسیر برای کاهش قیمت تمام شده از سوی خودروسازان، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و انگیزه برای افزایش عرضه خودرو بیشتر خواهد شد.
وزیر صمت در ادامه در خصوص قطعی برق صنایع گفت: در سال‌های گذشته باید سالانه ۳۰۰۰ مگاوات سرمایه‌گذاری در عرصه برق انجام می‌شد اما نشد. امروز در تلاشیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود. به طور مثال در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود. به طور کلی امسال نمی‌توان کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق انجام داد و باید همین میزان برق موجود مدیریت شود، اما در میان‌مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است.

به گفته وی مساله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به طور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تامین برق واحدها اکنون به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.
فاطمی‌امین همچنین درباره اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، تصریح کرد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به صورت دقیق‌تر تعیین شود.
وزیر صمت همچنین درخصوص پیش بینی رشد اقتصادی که آذر ماه پارسال شده بود، گفت: این پیش‌بینی از محل فعال کردن ظرفیت‌های خالی اعلام شد، اما در ادامه شاهد بودیم قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت های داخلی با تغییراتی همراه شد؛ با این حال در تلاشیم با احیای ظرفیت‌های خالی واحدها و کارخانجات تا حدود زیادی این رشد محقق شود.
وی با بیان اینکه اگر مشکلات مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار این واحدهای راکد حل و فصل شود بیش از ۵۰ درصد آنها مجدد فعال خواهند شد، اظهار کرد: همچنین ۳۰ درصد واحدها به دلیل مسائل و مشکلات حقوقی و مدیریتی و نبود صلاحیت فنی و حرفه ای از سوی مدیران همچنین فرسوده شدن ماشین آلات قابل فعال شدن و احیا نیستند.
به گفته وزیر صمت مالیات بخش دیگری از مشکلات واحدهای راکد را تشکیل می‌دهد که در این زمینه مقرر شده واحدها و شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی‌شان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شود بدهی‌شان تا ۶۰ ماه تقسیط شود.
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: در اولین گام حذف قرعه‌کشی خودرو ۱۵ طرح فروش بدون انجام قرعه‌کشی عرضه می‌شود. امید قالیباف گفت: این ۱۵ طرح فروش در اولین دوره عرضه سامانه یکپارچه تحویل خودرو دارای متقاضیانی کمتر از ظرفیت اعلام شده بودند و در نتیجه برای فروش آنها قرعه‌کشی برگزار نخواهد شد.
سخنگوی وزارت صمت افزود: متقاضیان برای خرید این خودروها می‌توانند به سایت‌های فروش خودروسازان مراجعه و نسبت به خرید محصول مورد نظر اقدام کنند.وی گفت: شرکت سایپا از ۲ تیر و ایران‌خودرو و دیگر خودروسازان از هفته آینده در سایت‌های خود اقدام به فروش خودرو خواهند کرد.قالیباف بیان داشت: به تدریج و با افزایش تولید خودرو که شاهد آن هستیم، سایر طرح‌های فروش خودرویی نیز از شمول قرعه‌کشی خارج خواهند شد.
سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نقش مهمی در کاستن از التهابات بازار خودرو و حذف واسطه‌ها داشت، به طوری که پیش از این در ازای عرضه ۲۰ هزار خودرو توسط یکی از خودروسازان حدود ۱۱ میلیون نفر برای قرعه‌کشی ثبت‌نام کردند، اما در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به ازای ۱۷۶ هزار خودرو، چهار میلیون نفر ثبت‌نام کردند که نشان می‌دهد این سامانه توانسته است در تنظیم بازار موفق عمل کند.
پیش از این هم خودروی شاهین سایپا با افزایش تولید سه برابری نسبت به سال قبل از قرعه‌کشی خارج شده بود.
وزارت صمت اعلام کرده است که خودروسازان برای آن دسته از محصولات خود که متقاضیانی کمتر از میزان عرضه دارند، طرح‌های فروش بدون قرعه‌کشی را اجرا می‌کنند. اکنون سه خودروساز در این طرح حضور دارند و یک خودروساز هم خارج از آن، اقدام مشابهی را انجام داده است.
با وجود زیان و بدهی انباشته هنگفت و کیفیت پایین محصولات، خودروسازان به طرح‌های فروش خود ادامه می‌دهند. حالا هم قرار است ایران خودرو،سایپا و تعدادی دیگری از خودروسازان برخی محصولات خود را در طرح‌های فروش بدون قرعه‌کشی خودرو عرضه کنند. اما کدام خودروها مشمول این طرح‌ها هستند؟
هفته گذشته، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از برگزاری ۱۵ طرح فروش بدون قرعه‌کشی خبر داد. او گفت: این ۱۵ طرح فروش در نخستین دوره عرضه سامانه یکپارچه دارای متقاضیانی کمتر از ظرفیت اعلام شده بودند. در نتیجه برای فروش آنها قرعه‌کشی برگزار نمی‌شود (ایرنا). به گفته این مقام مسئول، ایران خودرو، سایپا و دیگر خودروسازان در این طرح حضور خواهند داشت.

سایپا این طرح را از روز پنجشنبه دوم خرداد آغاز کرده است. ثبت‌نام در این طرح تا زمان تکمیل ظرفیت در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه دارد.
ایران خودرو نیز بخشنامه ثبت‌نام در طرح فروش بدون قرعه‌کشی خودرو را شنبه شب روی سایت خود قرار داد. این برنامه فروش، از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۶ تیر، در سامانه یکپارچه آغاز شده است و تا تکمیل ظرفیت ادامه می‌یابد.
همچنین شرکت مدیران‌خودرو از روز شنبه محصولات ام‌وی‌ام را بدون قرعه‌کشی در سامانه عرضه می‌کند.
ثبت‌نام در هر سه طرح بالا، از طریق سامانه یکپارچه انجام می‌شود.طرحی که  کرمان موتور از روز دوشنبه آغاز کرده نیز بدون قرعه‌کشی است اما ارتباطی به سه طرح مورد اشاره ندارد.بهمن موتور و شرکت آرین پارس موتور هنوز در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

طرح فروش بدون قرعه‌کشی خودرو- تیر ۱۴۰۱

اما کدام محصولات اکنون در طرح‌های فروش بدون قرعه‌کشی قرار گرفته‌اند؟
۱- ایران خودرو
ایران خودرو، چهار محصول را بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه کرده است.
تارا دستی
یکی از خودروهایی که نام آن، هنگام ثبت نام در این طرح پیش فروش در فهرست قرار دارد، تارا دستی است.مبلغ پیش‌پرداخت برای تارا دستی ۱۱۸ میلیون تومان تعیین شده است.قیمت کارخانه‌ای تارا دستی، ۲۹۳ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۴۶۵ میلیون تومان قیمت دارد.
تارا اتوماتیک
خریداران می‌توانند در این طرح فروش، تارا اتوماتیک را نیز انتخاب کنند.مبلغ پیش‌پرداخت برای این تارا اتوماتیک ۱۶۶ میلیون تومان تعیین شده است.قیمت کارخانه‌ای این محصول، ۴۱۵ میلیون و ۶۷۳ تومان است و این خودرو در بازار، ۵۸۶ میلیون تومان قیمت دارد.
دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک
متقاضیان می‌توانند در این طرح فروش، دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک را نیز خریداری کنند.
خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۱۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.
قیمت کارخانه‌ای این محصول، ۳۹۸ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۵۰۳ میلیون تومان قیمت دارد.
دناپلاس توربوشارژ دستی
متقاضیان طرح خودروی بدون قرعه‌کشی برای مادران، می‌توانند در این طرح فروش، دناپلاس توربوشارژ با گیربکس ۶ سرعته دستی و فرمان برقی را نیز انتخاب کنند.
خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۱۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.
قیمت کارخانه‌ای این محصول، ۳۶۰ میلیون و ۴۸۳ هزار تومان است و مشابه این خودرو در بازار، ۴۸۸ میلیون تومان قیمت دارد.
۲- سایپا
سایپا، پنج محصول را بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه کرده است.
کوئیک S
افراد در هنگام ثبت‌نام در در این طرح سایپا، از امکان خرید کوئیک S برخوردارند.خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۹۲ میلیون و ۳۳۱ هزار تومان پرداخت کنند.
قیمت کارخانه‌ای این خودرو، ۱۸۴ میلیون و ۶۶۲ هزار و نرخ این خودرو در بازار، حدود ۲۳۰ میلیون تومان است.
کوییک R با گیربکس معمولی
یکی دیگر از خودروهای موجود در در این دور از طرح فروش سایپا، کوییک R با گیربکس معمولی است.
خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۸۹ میلیون و ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند.قیمت این خودروی سایپا در کارخانه، ۱۷۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۲۲۱ میلیون تومان قیمت دارد.
کوئیک با گیربکس معمولی
متقاضیان همچنین در هنگام ثبت‌نام در در این دور از پیش فروش سایپا، از امکان خرید کوئیک با گیربکس معمولی نیز برخوردارند.
خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۸۴ میلیون و ۳۷ هزار تومان پرداخت کنند.
قیمت کارخانه‌ای این خودرو، ۱۶۸ میلیون و ۷۴ هزار و نرخ این خودرو در بازار، حدود ۲۱۷ میلیون تومان است.
ساینا S
همچمین از خودروهای موجود در این دور از طرح پیش فروش یکساله و مشارکت در تولید سایپا سایپا، می‌توان به ساینا S اشاره کرد.
خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۸۴ میلیون و ۹۱۵ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت کارخانه‌ای این خودرو، ۱۶۹ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۲۱۸ میلیون تومان قیمت دارد.
شاهین.جی
شاهینG یکی از گزینه‌هایی است که در این دور از ثبت‌نام برای پیش فروش سایپا، عرضه می‌شود.
خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۱۷۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان پرداخت کنند.
قیمت کارخانه‌ای این خودرو، ۳۴۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و نرخ این خودرو در بازار، حدود ۳۶۹ میلیون تومان است.

۳- مدیران خودرو

مدیران خودرو، دو محصول را بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه کرده است.
یکی از خودروهایی که نام آن، هنگام ثبت‌نام در این طرح پیش فروش در فهرست قرار دارد، X55 Pro Excellent (ام وی ام X55 اکسلنت) است. مدیران‌خودرو این محصول خود را ۹۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان عرضه می‌کند.
یکی دیگر از محصولات موجود در این طرح نیز X 55 Pro Excellent Sport (ام وی ام X55 اکسلنت اسپورت) است. این محصول در کارخانه ۹۵۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
این دو محصول در بازار، حدود ۸۱۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارند.
فروش بدون قرعه‌کشی کرمان موتور

در این میان، طرحی که کرمان موتور از روز دوشنبه آغاز کرده نیز بدون قرعه‌کشی است اما ارتباطی به سه طرح مورد اشاره ندارد. ثبت‌نام در طرح فروش کرمان موتور، خارج از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و از طریق نمایندگی‌های این شرکت انجام می‌شود. متقاضیان تا ۱۵ تیر برای ثبت‌نام فرصت دارند.
کرمان موتور در این طرح وانت T8 MT را با قیمت ۹۶۷ میلیون تومان عرضه می‌کند. این خودرو در بازار حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

از فروش بدون قرعه‌کشی استقبال شد؟

اما آیا از این طرح‌های فروش بدون قرعه‌کشی خودرو استقبال شده است؟ حداقل در مورد سایپا اینگونه به نظر نمی‌رسد.
فرارو در این مورد نوشت: طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی سایپا با گذشت شش روز از آغاز ثبت‌نام کماکان ادامه دارد. استقبال کم خریداران از طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی سایپا را می‌توانیم از دو منظر بررسی کنیم. اول اینکه قیمت تمام‌شده این خودرو‌ها مشخص نیست. سایپا علی‌الحساب از متقاضیان این محصولات ۵۰ درصد قیمت خودرو‌ها را دریافت می‌کند و الباقی مبلغ را به‌قیمت روز خودرو‌ها محاسبه می‌کند.
موضوع دوم به حاشیه سود کمتر خرید و فروش محصولات سایپا نسبت به خودرو‌های کارخانه رقیب ارتباط دارد.
البته ثبت‌نام برای فروش بدون قرعه‌کشی ایران خودرو نیز همچنان ادامه دارد. این طرح اما از دوشنبه ۶ خرداد آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن