پایگاه خبری و تحلیل بازار

Bazaar News Agency

سه شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۳
- ۱۰:۰۷ ق٫ظ
cropped-image-11.png
ایرانبازار سرمایهتحلیل صنایع و بازارها

تحلیل بنیادی غگیلا / شرکت‌های لبنی بدهکار می‌شوند؟

با موافقت دولت برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت شیر خام، شرکت‌های لبنی برای جبران افزایش هزینه‌های خود ناچار به بالا بردن نرخ فروش محصولات خواهند بود. حال این پرسش مطرح می‌شود که شرکت‌های لبنی چقدر مجاز به افزایش نرخ هستند تا رشد قیمت شیر خام و سایر هزینه‌های تولید خود را جبران کنند؟

افزایش قیمت شیر خام، خواه‌ناخواه سود شرکت‌های لبنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه تولید شرکت‌های لبنیاتی، هزینه انرژی، حمل و نگهداری نیز با تورم، افزایش یافته و همین امر سبب کاهش حاشیه سود شرکت‌های لبنی شده است.

البته به گفته کارشناسان به دنبال افزایش قیمت شیر، امکان افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی فرآورده‌های لبنی نیز وجود دارد. حال باید دید آیا رشد ۳۰ درصدی، جوابگوی افزایش هزینه‌های شرکت‌های لبنی است یا خیر؟

به بهانه افزایش قیمت شیر، تجارت‌نیوز به بررسی صورت‌های مالی شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان که با نماد غگیلا در فرابورس فعالیت می‌کند پرداخته است.

کارنامه غگیلا در فروردین ۱۴۰۲

درآمد غگیلا

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت پگاه گیلان نشان می‌دهد که شرکت در این ماه با وجود خرید شیر خام به نرخ قبلی نتوانست درآمد خود را از فروش محصولات افزایش دهد.

به طوری که مبلغ فروش شرکت در فرودین‌ماه امسال با افت بیش از ۶ درصدی از ۸۲ میلیارد تومان به ۷۷ میلیارد تومان رسید.

همانطور که در نمودار مشخص است کاهش درآمد غگیلا عمدتا به دلیل کاهش مقدار فروش شرکت در این ماه است. لازم به ذکر است با توجه به افزایش نرخ محصولات لبنی در ماه‌های آینده و با توجه به کاهش احتمالی سرانه مصرف لبنیات به دلیل گرانی این محصولات، باید دید کاهش مقدار فروش ادامه دارد؟

مقدار فروش غگیلا

با وجود اینکه درآمد فروردین پگاه گیلان حدود ۴۱۳ میلیون تومان بالاتر از میانگین درآمد پنج ماهه شرکت است اما با توجه به خرید شیر خام با نرخ قبلی می‌توان گفت شرکت می‌توانست عملکرد بهتری از خود به جای بگذارد.

چرا که با توجه به صحبت‌های فرهاد اکبری رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزایش قیمت شیر خام از فروردین ماه امسال اعمال می‌شود و مابه‌التفاوت خرید فروردین‌ماه شرکت‌های لبنیاتی باید پرداخت شود.

همین امر منجر به ایجاد بدهی در فروردین‌ماه خواهد شد که در گزارش‌های عملکرد ماه‌های بعدی شرکت‌های لبنی، سبب افزایش احتمالی هزینه‌های غگیلا می‌شود.

کاهش فروش؛ نتیجه افزایش قیمت‌ها
افزایش قیمت محصولات لبنی همواره تضعیف سمت تقاضا را در پی داشته است که هم کاهش فروش و سود شرکت‌ها را به دنبال دارد و هم آثار زیان‌باری بر سلامت جامعه خواهد داشت. با توجه به صحبت‌های علی احسان‌ظفری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران، با جهش ۸۵ درصدی قیمت لبنیات در سال گذشته، سرانه مصرف این محصولات حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است.

بدین ترتیب باید دید با وجود افزایش نرخ فروش محصولات، شرکت‌های لبنی با کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان چه می‌کنند؟

با این تفاسیر آیا بهتر نیست دولت ابتدا فکری به حال افزایش روزافزون تورم کند تا با حفظ حاشیه سود شرکت‌ها دیگر نیازی به افزایش قیمت محصولات لبنی نباشد و سمت تقاضا نیز تحت فشار قرار نگیرد؟/ تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن